Základné princípy aktivácie hnedého tuku

Všetci sa rodíme s hnedým tukom, postupne ho však strácame tým, že sa nevystavujeme chladu. Metóda Wima Hofa vám pomôže znovuvytvoriť tento typ tukového tkaniva. Hlavnou výhodou hnedého tuku je, že vám bude pomáhať spaľovať klasický biely tuk tým, že bude v chladných podmienkach generovať teplo.

Prečo majú deti hnedý tuk?

Deti sa narodia s hnedým tukom pretože nemajú úplne vyvinuté svalstvo. Ak by sme dali novorodenca do chladného prostredia, jeho svaly by nedokázali efektívne a dostatočne tvoriť teplo a jeho malé telo by sa veľmi rýchlo podchladilo. Príroda to preto vymyslela tak, že keď nemáme plne funkčné svaly, tak nám zatiaľ poskytne iný mechanizmus, ktorý nás dokáže ochrániť voči zime. A to je práve hnedý tuk, ktorý bez svalovej triašky a svalovej práce dokáže generovať teplo, ktoré sa generuje len na trupe a kryje životne dôležité orgány. Nie je teda ako sveter na celom tele, slúži vyslovene na to, aby sme dokázali čo najlepšie prežiť v chladných podmienkach. Ak mávame pravidelne na pokožke menej ako 16°C, tak nám tento mechanizmus ostáva aktívny po celú dobu života.

Obr. hnedý tuk u novorodencov

Čo sa stane s hnedým tukom ďalej?

Deťom postupne hnedý tuk  atrofuje pretože sú zvyčajne naobliekané v teplom oblečení a v teplých priestoroch. Organizmus nepotrebuje termogenézu a z toho dôvodu sa hnedý tuk postupne zmenšuje až nakoniec ostane len veľmi malé  množstvo.

Aký je rozdiel medzi bielym a hnedým tukom?

Biely a hnedý tuk predstavujú dva základné typy tukového tkaniva. Zatiaľ čo metabolicky aktívne, bohato prekrvené hnedé tukové tkanivo potrebujú malé cicavce a ľudskí novorodenci na termogenézu – zvyšovanie produkcie tepla, biele tukové tkanivo podľa klasického konceptu slúži ako tepelná izolácia (ochrana pred chladom), mechanická podpora a najmä zásobáreň nadbytočnej energie – zdravý dospelý človek s BMI do 25 kg/m2 uskladňuje v 12 až 15 kg bieleho tukového tkaniva teda až 110 000 – 135 000 kalórií.

Hnedý tuk

  • Prirodzene sa nachádza u malých detí. Pri narodení máme rezervy hnedého tukového tkaniva, ktoré pri vylučovaní tepla spaľuje mastné kyseliny. Neskôr to už tak spravidla nefunguje. U zdravých ľudí, ktorým je stále zima (zimomrivých) sa môže zachovať aj v dospelom veku. Často sa vyskytuje aj u živočíchov – zimných spáčov – a uplatňuje sa v mechanizme hibernácie
  • Je to jediné tkanivo, ktoré dokáže priamo generovať sálavé teplo, bez svalovej práce
  • Nachádza sa v oblasti krku, hornej časti hrudníka a chrbta a obličiek
  • Má veľa mitochondrií,  ktoré používajú tuk a glukózu k výrobe tepla a energie pre celý organizmus 
  • Dospelý človek má približne do 100g hnedého tuku, pričom dokáže spáliť (keď je aktivovaný chladom) za deň 500kcal 3 až 5 krát viac ako normál, = 25kg tuku za rok.
  • Hnedého tuku je málo a je dobrý na generovanie tepla. Chlad však neizoluje (v porovnaní s bielym tukom).
  • Čím sa stáva človek viac obézny, tým viac ustupuje funkcia hnedého tuku, pretože ho treba stále menej a menej. Načo by bol telu hnedý tuk, keď má izolačnú vrstvu bieleho tuku?

Biely tuk

  • Biely tuk je v porovnaní s hnedým multifunkčný
  • Biely tuk, ak je podkožný, slúži ako izolačná teplotná vrstva voči chladu, teplo však negeneruje (v porovnaní s hnedým tukom). Predstave si, že máte doslova navlečený sveter pod kožou
  • Predstavuje energetickú zásobareň,  aby mohli svaly vykonávať svalovú prácu, alebo v prípade hladu

Pri akých podmienkach sa sa HT aktivuje, teda generuje teplo a spaľuje tuk?

Podľa výskumov ohľadom hnedého tuku, by sa mala tvorba hnedého tuku z bieleho tuku aktivovať pri 15-16 stupňoch celzia. Respondenti však chodili pri tejto teplote len v krátkom tričku a šortkách minimálne 6 hodín denne. To už predstavuje pre telo teplotný diskomfort (telo signalizuje “je mi chladno”), pri ktorom sa spúšťa tvorba hnedého tuku. Keď máte hnedý tuk vytvorený, je to teplota pri ktorej začne generovať teplo ako reakciu na chladné prostredie. Okrem vystavovaniu sa chladu vám k tvorbe hnedého tuku pomôže správna životospráva, pohyb a dýchanie.

Ako zistím či už mám hnedý tuk?

Jednoduchá otázka, na ktorú neexistuje jednoduchá odpoveď. Zisťoval som si, či je možné to vôbec zistiť a prišiel som na nasledovné odpovede. Sú dva spôsoby ako zistiť, že máte hnedé tukové tkanivo – jeden je magnetická rezonancia, druhý je CTčko. Okrem faktu, že CTčko je ožarovanie, tak magnetická rezonancia je z tohto pohľadu priechodnejšia, ale nespravia vám ju len tak, pretože chcete zistiť, či máte hnedý tuk. A aj keby sa vám to podarilo, museli by ste byť vystavený chladu, aby hnedý tuk začal termogenézu (zvyšovanie produkcie tepla). Posledný najmenej odporúčaný spôsobo je zistiť to chirugicky a doslova sa pozrieť pod kožu (mali ste vidieť pohľad manželky, keď som s týmto nápadom prišiel). Sami uznáte, že to nie sú úplne jednoduché podmienky na zodpovedanie tejto otázky.

Takže sa nikdy nedozviem, či mám hnedý tuk?

Subjektívne sa dajú odpozorovať určité znaky toho, že hnedý tuk máte. Všimol som si to na sebe. Keď telo prejde cca 10 týždňovým tréningom, sa vám môže začať v priebehu dňa zalievať teplo. Neviete odkiaľ prišlo, len zrazu pocítite na chrbte, krku, alebo hrudi nával tepla. Cíti sa to podobne ako zimomriavky, len s teplom. Ak sa vám to bude stávať, je veľká pravdepodobnosť, že už máte hnedý tuk. Potom je už len otázkou praxe a metodiky ako sa ho naučiť vedome aktivovať. Nájdete tzv. „zapínač tepla“, teda budete vedieť tvoriť teplo vtedy, keď chcete a potrebujete. Je to veľmi praktické, najmä v zime, chce to však pravidelný tréning. <vložiť video>

Prečo mi hnedý tuk pomôže spaľovať biely tuk?

Vytvorením hnedého tuku a jeho aktivovaním (HT sa aktivuje pri teplote cca 16°C) sa vám zvýši bazálny metabolizmus. Závisí to samozrejme od toho, koľko času z dňa strávite v podmienkach, pri ktorých je HT aktivovaný. Ako som vyššie spomínal, bazálny metabolizmus 3 až 5 násobne.

Záver:

Buďte trpezlivý, vystavujte sa chladu postupne, tak aby to nebolelo a počúvajte svoje telo. Nezabudnite, že na tvorbu hnedého tuku sa NEPOTREBUJETE vystavovať ľadovej vode a extrémnym podmienkam.

Ak neviete ako na to, alebo by ste to chceli robiť pod odborným dohľadom príďte na 10týždňový kurz, ktorého jedným z hlavných cieľov je perfektne zvládnutá termogenéza.

 

Zdroje:

Barbara Ukropcová1 , Jozef Ukropec1 , Iwar Klimeš1 , Ivan Tkáč. ENDOKRINNÁ FUNKCIA TUKOVÉHO TKANIVA. Via pract., 2008, roč. 5 (3): 115–121

Patrick Seale, Mitchell A. Lazar. Brown Fat in Humans: Turning up the Heat on Obesity: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3820149/

Michael E. Symonds. Brown Adipose Tissue Growth and Development: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3820149/

Food activates brown fat: https://www.sciencedaily.com/releases/2018/08/180829115544.htm

‘Good’ brown fat stimulated by cold, study shows: https://www.medicalnewstoday.com/articles/278646.php

Certifikovaný inštruktor metódy Wima Hofa. Lektor Tao Yogy. 15+ rokov skúseností s tréningami a osobnostným rastom.
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.