Inštruktor Viktor Schiller v meditačnej polohe

Moje skúsenosti s pôstom

Pôst nie je módny výstrelok súčasnosti, aj keď, je pravda, že stále viac ľudí ho zaraďuje do svojho života v rámci starostlivosti o zdravie. Pôstili sa už starogrécki filozofi Pytagoras, Sokrates alebo Platón. Hippokrates prostredníctvom pôstu liečil svojich pacientov.

Aj ja som pri hľadaní svojej cesty za zdravím zaradil ozdravné a bezpečné hladovanie do svojho života. Myslím, že mám za sebou dosť veľa pôstov a naštudované množstvo informácií, aby som sa mohol s vami podeliť o svoje skúsenosti.

Prečo som začal experimentovať s hranicami vlastného tela a mysle?

Priviedol ma k tomu môj zdravotný stav.

Od 15-ich rokov sa mi začali vážnejšie zdravotné problémy, ktoré ma sprevádzali až do 25 rokov. Každý problém riešil iný doktor, až kým mi jedna doktorka nepovedala, že si mám dať vyšetriť brucho. Nechápal som, ako by to mohlo súvisieť s mojimi problémami. Nedal som si poradiť a za pár rokov som zistil, že mala pravdu – zistili mi celiakiu.

Telo som mal vtedy v tak zlom stave, že som musel brať každý mesiac antibiotiká. Pochopil som, že to nemá zmysel a to ma ešte viac motivovalo niečo so sebou robiť. Zo zúfalstva som skúšal rôzne spôsoby, ako sa z toho dostať, až som objavil vlastnú cestu za zdravím.

Ako prebiehali prvé pokusy?

Prvé pokusy boli pôstyjoga a bolo to práve v období, keď som si uvedomil, aký je môj stav vážny.

Najskôr som sa začal zaujímať o jogu a prácu s telesnou energiou – začal som zisťovať, čo to je, na čo to je dobré a ako sa to robí. Keď sa človek začne o takéto veci zaujímať, príde na to, že existujú rôzne očisty tráviaceho traktu, pretože niektoré metódy sú prevzaté práve z jogy. A od takýchto očíst, je to len krôčik k pôstom.

Začal som čítať o ozdravných účinkoch pôstov a postupne to skúšať. Najskôr 1 deň, neskôr 2, 3 dni až 1 týždeň. Vtedy som však žil v Londýne a v rámci života manažéra som na to nemal príliš chuť ani energiu. Keď som sa vrátil na Slovensko, dal som si pauzu od práce a mal väčší priestor experimentovať.

Bolo to perfektné obdobie, pretože som sa venoval len sebarozvoju – zisťoval som, čo telo robí pri pôstoch, dlhších pôstoch, čo robí na surovej rastlinnej strave.

Chcel som zistiť, kde má telo hranice. Zistil som, že sa dá vydržať týždeň bez toho, aby som umieral od hladu, a tak som skúsil aj 3 týždne.

Chcel som zistiť, kde má telo hranice. Zistil som, že sa dá vydržať týždeň bez toho, aby som umieral od hladu, a tak som skúsil aj 3 týždne.

Medzi ľuďmi, ktorí sa postia, je napríklad taká magická hranica 40 dní. Dôležité je však zdôrazniť, že vždy predtým, ako som sa rozhodol posunúť hranicu, som si dal kompletne vyšetriť zdravotný stav.

Na mojej ceste za zdravím zohralo dôležitú úlohu objavnenia Metódy Wima Hofa. Toto ma ovplynilo tak významne, že som sa rozhodol učiť aj iných využívať túto metódu pre seba.

Ako sa pripraviť tak na bezpečný pôst?

Záleží, či ide o jednodňové, alebo dlhé pôsty. Vyšetrenia nie sú nutné vždy. Ja som chcel vedieť, či by mohli nastať nejaké komplikácie, ak budem posúvať hranicu dĺžky pôstu.

Záleží to aj od toho, akým spôsobom ľudia žijú. Ak niekto žije na fast foode a zrazu ho osvieti, že chce zdravo žiť a dá si trojtýždňový pôst, to by som nikomu neodporúčal.  

Vždy treba začať od toho, čo je príjemné. Niekto si nevie predstaviť, že nebude 12 hodín jesť. Na druhej strane sú ľudia, ktorí bežne zabudnú jesť celý deň, pretože sú zaneprázdnení a ani si to nevšimnú. 

Keď má človek zdravotný problém, je dôležité, aby sa dal vyšetriť a zistil si, ako by pôst na ten konkrétny problém mohol vplývať. Takýto človek musí viac dbať na to, ako naňho pôst bude pôsobiť. Určite by som bol opatrnýkaždý deň by som si všímal, či sú nejaké zmeny. Zistil by som si, čo sa môže diať, aké komplikácie by mohli nastať. Napríklad pre cukrovkára by to bolo extrémne nebezpečné, pretože si potrebuje udržiavať určité hladiny.

Takže, ak mám nejaký problém, najskôr si treba vyhľadať relevantné informácie. Ja to vždy hrám na bezpečnú kartu. Je zbytočné bezhlavo experimentovať a skončiť v nemocnici, či už je človek zdravý, alebo má zdravotné problémy. Vždy je lepšie zistiť si vopred, ako môže proces prebiehať a do tej nemocnice sa nedostať.

Môže byť aj pre zdravého človeka pri tomto procese niečo náročné alebo nebezpečné?

Prvá negatívna vec, ktorú si ľudia väčšinou všimnú, alebo ktorej sa boja najviac, je, že budú hladní.

Dopredu sú presvedčení, že budú nervózni a že nebudú mať energiu. A preto do toho nejdú. Veľmi to záleží od toho, ako sa na pôst človek pripraví. Keď je niekto zvyknutý jesť každý deň pravidelne – je zvyknutý na pravidelný prísun cukrov, tukov a bielkovín a zrazu si povie, že stačilo, tak to bude pravdepodobne pre telo šok.

Všade v odbornej literatúre sa odporúča telo na pôst pripraviť, najmä, ak hovoríme o dlhšom pôste, napr. 3 dni. To znamená, dať si napríklad len vegetariánsku stravu, vyslovene vyradiť z jedálnička všetko vyprážané a ťažko stráviteľné, aby telo prešlo do pokojného režimu – potom aj pôst bude omnoho jednoduchší.

Napríklad, ak idete do týždňového pôstu, tak režim môžete začať tak, že týždeň budete na vegetariánskej strave, posledný deň budete jesť len jablká, piť šťavy a potom ďalšie ráno začnete. Vyslovene pripravíte celý organizmus na to, že postupne prejde na iný režim.

Najmä po dlhšom pôste je veľmi dôležitá tzv. „návratovka“ – to je obdobie, ktoré by malo trvať rovnako dlho ako pôst. V tejto fáze sa postupne zvyšuje množstvo aj pestrosť stravy. Keď sa telo pripraví, „nežiaduce“ účinky sú minimálne.

Čo sa týka samotného hladu, ten zvyčajne prejde po 2-3 dňoch. Tráviaci trakt sa upokojí a jednoducho telo akceptuje, že strava nie je. Je to skôr o tom tréningu a príprave. Napríklad je dobré vyskúšať si predtým raz za týždeň jeden deň bez jedla. Potom to zvýšiť na dva dni.

Takto sa človek postupne a prirodzene prepracuje k pôstom, psychicky je to oveľa jednoduchšie zvládnuť – v hlave si vypestuje vnímanie tohto procesu ako niečoho, čo je úplne v poriadku. Druhá vec, čo robím, aby bol proces jednoduchší, je očista tráviaceho traktu.

Keď má človek úplne čistý tráviaci trakt, tak spomalí činnosť čriev a upokojí tráviaci trakt. Je to trik, ktorý je dobré robiť preto, aby neboli vedľajšie účinky. Komplikácie sa môžu vyskytnúť u skupiny ľudí, ktorú som spomínal – holdujú ťažkým jedlám a rozhodnú si dať pôst bez prípravy.

V tele sa môžu vďaka ťažkej strave zhromažďovať metabolické látky, ktoré telo nestíha vylučovať a práve pri pôste bude mať príležitosť sa ich rýchlo zbaviť. Obličky majú omnoho viac práce a preto treba piť veľa vody. Môže z toho napríklad bolieť hlava alebo sa môžu objaviť vyrážky.

Ak sa nerobia pôsty pravidelne, alebo ak sa neje zdravá strava, potom môžu nastať rôzne komplikácie. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že som nemal bolesti hlavy a iné detoxikačné problémy.

Aké sú benefity pôstov? Prečo by sa ľudia mali len tak vzdať jedla?

Ja osobne zažívam mnoho benefitov, je to však individuálne – človek si to musí zažiť na vlastnej koži.

Napríklad mne sa na dlhších pôstoch zvýši schopnosť koncentrácie, až na taký stupeň, že je to neprirodzené.  Prirovnávam to k tunelovému videniu – keď sa na niečo tak sústredíte, že máte pocit, akoby ste boli v tuneli, a zvyšok je úplne rozmazaný. Opísal by som to ako neprirodzenú koncentráciu, ktorú človek bežne nezažíva.

Ďalším benefitom je pocit tzv. „čistej hlavy“ – je to asi jeden z najlepších dôvodov, prečo robiť pôst. Väčšinou to chvíľu trvá, kým to nastane.

Prvýkrát, keď som to zažil, tak to bol úplne úžasný zážitok, byť schopný tak jasne všetko vnímať. Problém je, že keď sa človek z pôstu vráti, tak si uvedomuje, ako sa postupne vnímanie stráca. Pôsty môžu pomôcť aj pri zdravotných problémoch alebo, keď chce človek schudnúť.

Opäť však odporúčam naštudovať si na túto tému odbornú literatúru alebo sa poradiť s niekým, kto sa téme venuje.

Ďalší úžasný zážitok pre mňa je jasné vnímanie chutí, pretože po pôste vníma človek úplne inú dimenziu chutí. Chuťové kanáliky sa akoby vyčistia a „zresetuje“ sa ich kompletné celé nastavenie. Telo vám dá po pôste najavo, čo vám chýba tým, že budete presne vedieť na čo máte chuť.

S týmto priamo súvisí vnímanie prítomnosti a sebauvedomenie. Vycibrené zmysly akoby držali človeka v prítomnosti, zmení sa intenzita vnímania alebo zrazu vnímate veci, ktoré ste predtým nevnímali. Ste do toho doslova nútení, lebo je to tak úžasné.

Toto sú skúsenosti, ktoré som získal počas pravidelného praktikovania pôstov, môžete sa z nich poučiť alebo sa nimi inšpirovať. Pôst samozrejme odporúčam, ale dôležité je aby ste nič nezanedbali a aby bol pôst bezpečný. Ako na to sa dozviete v mojich 7 tipoch na bezpečné hladovanie.

Zakladateľ BASE systému, certifikovaný inštruktor Metódy Wima Hofa a lektor taoistickej jogy. 15+ rokov skúseností s tréningami a osobnostným rastom.
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.